Az informatikus Brian Kernighan 1978-ban írta meg a “A C programozási nyelv” című könyvet, amelynek tárgyát képező nyelv megalkotásában ő maga is részt vett. Az oktatóanyag első megírandó kódja egy dologra képes: Kiírta a képernyőre hogy “Hello World” azaz “Helló, világ”. Azóta a programozásoktatásban egy afféle hagyomány lett, hogy minden nyelvet ezzel az egyszerű programmal mutatnak be. Mi is így fogunk tenni.
Amire szükségünk lesz:
- Programozási nyelv: C# 10-re (Vagy újabbra)
- Keretrendszer: .NET 6.0 SDK (Vagy újabb)
- Egy Kódszerkesztő:
Az IDE-k speciális szövegszerkesztő eszközök, amik kifejezetten programok forráskódjának szerkesztésére specializálódnak.
IDE-k számtalan hasznos, a fejlesztők munkáját nagyban megkönnyítő funkcióval rendelkeznek, mint automatikus kódformázás, kódszínezés, kódkiegészítés, refaktorálás, fordítási idejű hiba detektálás, valós idejű debug-olás, és még sok más…
A C# és Unity kódhoz leggyakrabban használt IDE-k :
- Visual Studio: A Microsoft terméke, akár a C# nyelv és a .NET keretrendszer maga.) Támogatott operációs rendszerek: Windows, Mac (Visual Studio for Mac)
- Visual Studio Code: (Nem összekeverendő a Visual Studio-val. Külön szoftver.) Szintén a Microsoft terméke, de pehelysúlyúbb, moduláris. (Windows, Mac, Linux)
- JetBrains Rider: Fizetős szoftver, sok extra hasznos funkcióval. (Windows, Mac, Linux)
Visual Studio - Telepítési segédlet
Első C# projektünk létrehozása
- Nyisd meg a fejlesztőkörnyezetet és hoz létre egy új C# Console App projektet!
- Figyelj arra, hogy legalább .NET 6.0 Framework-öt használj!
- Engedd meg a Top-level statement-ek (legfelsőbb szintű utasítások) használatát!
Ekkor a fejlesztőkörnyezet automatikusan létrehozza nekünk a teljes projektet, aminek tartama többek között:
- .csproj (C# projekt) fájl: Egy projekt tartalmazza egy adott szoftverfejlesztéséhez használt összes fájlt és a hozzá szükséges beállításokat.
- .sln (sloution) fájl: Egy solution egy vagy több egymáshoz szorosan kapcsolódó projektet tartalmaz.
- .cs (C#) kódfájl: Ebbe fogjuk írni a programkódot.
Első programunk
Minden programnak van egy belépési pontja. Innen indulva fogja a számítógép végrehajtani az utasításokat. C# 6.0-tól kezdődően egyetlen egy olyan fájlunk lehet a projektben, ami első sorától kezdve utasításoka tartalmaz. Ezen fájl első sora a mi programunk belépési pontja. Ez számunkra most a Program.cs fájl.
Minden egyéb fájl kiegészítő kódot tartalmaz ehhez a fájlhoz.
- Írjuk meg az első programunkat a Program.cs fájlba:
Console.WriteLine("Hello, World!");
Ahogy azt fent jeleztük, ez a program nem csinál mást, csak kiír egy szöveget a konzora.
- Hajtsuk végre a fordítást, amit fejlesztőeszköztől függően, más helyen találtok, de legvalószínűbb módon egy nagy zöld Play gomb jelzi.
Ezután láthatjátok, hogy a számítógép megtette, amit kértünk és létre hozott egy konzol ablakot és lefuttatta a kódunkat, ami kiírja az elvárt szöveget.
🎉 Gratulálok! Ettől a pillanattól kezdve mindenki programozó. 🎉
Opcionális:
Git Repository
Ha git verziókezelőt szeretnél használni a projektünkkel (ami erősen ajánlott), akkor először egy repository-t (repo-t) kell hozzá létrehozni. Ehhez segítséget itt találsz: A Git verziókezelő
Visual Studio .editorconfig
A C# Puska 5 - Kódolási konvenciók leckében javasolt szabályokat (és még jóval többet is) egyszerűbb betartani egy konfigurációs fájl segítségével.
Mellékelem az általam használtat .editorconfig fájlt, ami kifejezetten Unity fejlesztéshez készült:
A fájllal nincs más dolgotok, mint bemásolni a Projekt mappa gyökerébe. (.csproj és .sln kiterjesztésű fájlok mellé.)