…A közelmúltbeli események tükrében
Aki akár csak fél szemmel is követi a híreket a játékfejlesztés körül, annak aligha kerülhette el a figyelmét az elmúlt másfél hét fejleményei a Unity játékmotor háza táján.
Múlt kedden a cég bejelentette, hogy változások lesznek a szoftvere árazásában. Ez önmagában nem egy túlzottan meglepő dolog a tech szektorban, ám nagyon finoman fejezem ki magam, ha azt mondom, hogy a a módosításokpontos részletei kiverték a biztosítékot a felhasználói táborukban.
A Unity (egység) szó még sosem illett ennyire a játékmotor fejlesztő céghez, ugyanis a felhasználóik soha nem látott tömegben egyesültek, csakhogy ezúttal pont az anyacég felé érzett harag és csalódottság miatt.
Ennek hatására a cég hétfőn rövid üzenetben tudatta a közösséggel, hogy módosítani fognak a kezdeti bejelentésen és tegnap, péntek este 8 órakor meg is érkezett ez a módosítás, amit azt hiszem még az erősebb kritikusoknak is el kell ismerni, hogy jó irányt tükröz. Sőt én valamivel tovább is mennék és amellett érvelnék, hogy az új bejelentés az elmúlt másfél hét történéseivel együtt nem csak a múlt keddhez képest jelent pozitív változást, de összességében bíztató a motor jövőjére nézve.
Na de ne ilyen gyorsan! Mielőtt belevetnénk magunkat a legújabb bejelentés részleteibe, lépjünk most egyet hátra és nézzük át mi is történt itt valójában, honnan érkezett ez a hatalmas indulat és mit jelent mindez a cég és a motor jövője szempontjából!
Miből élt eddig a Unity?
Szóval, a Unity cég fő terméke a Unity játékmotor, ami gyakorlatilag nem más, mint egy olyan szoftver, amivel egyéb szoftverek készíthetők: jellemzően játékok. (Na most talán túl sokat is léptem hátra.) A cég és a motorja 2005 óta létezik és az elmúlt 10-15 évben hatalmas népszerűségre tett szert. Még az is, aki sosem hallott a motor nevéről valószínűleg játszott már játékkal, ami vele készült. Azért nem túlzó ezt kijelenteni, mert mára a piac közel 70%-át birtokolják, azaz a kiadott játékok nagyjából 70%-át Unity alatt fejlesztik. (Persze ezt a számot a kisebb mobil játékok tornásszák ilyen magasra.)
Ennek a nagy sikertörténetnek azonban ára volt, a cég masszívan fektetett a növekedésbe és hosszú évekig veszteségesen üzemelt. Egy ideig a Unity a fejlesztők bevétele után szedett be százalékot. Ez bevett modell a piacon. Például az Unreal és több nagy játékmotor manapság is hasonlóan tesz. Ezt a modellt a Unity a gyorsabb terjedése érdekében leváltotta egy a fejlesztők számára jóval kedvezményesebb fizetési módra, ahol csak bizonyos bevétel felett kell egy fix havidíjat fizetnie a felhasználónak a szoftver folyamatos használata után. Ezen kedvező modellt a cég sosem mulasztotta el nagy dobra verni. Nem is meglepő, hiszen az “áldozat”, amit hoztak azt eredményezte, hogy a messze legnagyobb piaci részesedésük mellett a mai napig egyetlen negyedév sem volt, mikor a vállalat nyereséges lett volna.
Mindezt persze a befektetők nem a fejlesztők és a játékosok kedvéért nézték el ilyen soká. Ez természetesen egy stratégia része, aminek lényege, hogy a technológia olyan mélyen ágyazza be magát az iparba, hogy nélkülözhetetlenné válik. Csak ezután vált át a cég profit termelővé, amikor a szerepe biztos és domináns.
Nagyjából ezt a pontot értük el most.
Aki eddig józanul szemlélte a Unity anyagi helyzetét, annak tudnia kellett, hogy nem működhet a cég a végtelenségig úgy, ahogy eddig tette, de nem sokan számítottak rá, hogy a mély víz ilyen váratlanul és hidegen érkezik majd.
Mire ez a mostani felhajtás?
Most gyorsan fussuk át a múlt keddi, eredeti, mára visszavont bejelentés legfontosabb pontjait röviden!
- A Unity motorral készült szoftverek minden egyes telepítése után annak fejlesztőjének 0.2 USD-t kell fizetnie a Unity-nek.
- Ez alól mentesülnek azok, akiknek az elmúlt negyedévben 100 000 dollárnál kevesebb bevételük volt az adott szoftverből és azok is, akiknek a telepítések összes száma nem haladta meg az egymillió példányt.
- A fenti számok a Unity “ingyenes” Personal verziójára vonatkoznak. A limitszámok és a fizetendő összeg is kedvezőbb magasabb (Pro, Enterprise) fizetési kategóriákban.
- A fenti módosítások visszafelé érvényesek
- A telepítések számát a Untiy fogja ellenőrizni nem ismert és nem nyilvános technológián keresztül.
- A Unity eltörli a Plus fizetési kategóriáját.
- A változások 2024 január 1-től lépnek életbe de érvényesek lesznek a korábban kiadott Unity szoftverekre is.
Húha… Hát… Hol is kezdjem? Átgondolatlannak nevezni ezt a csomagot olyan, mintha a Holdra azt mondanánk hogy egy nagyobbacska kavics.
Program telepítés utáni díj nem létezett eddig sehol a teljes szoftverfejlesztői világban és ez nem véletlen. A dolog technikai és jogi kérdések egész sorát veti fel. Olyan kérdéseket, amiket mint hamar kiderült, a Unity maga sem tud megválaszolni.
Honnan tudja a Unity hány telepítés volt? Mi a pontos módszere erre? Honnan tudja a fejlesztő, hogy az ő szoftveréből hány telepítés volt? Honnan tudja a fejlesztő ellenőrizni, hogy a Unity helyes számokat ad-e meg neki? Mi lesz a kalóztelepítésekkel? Mi lesz az újra telepítésekkel? Mi lesz a jótékonysági és ajándék verziókkal? Mi lesz az ingyenes bétákkal? Mi motiválná egyáltalán a Unity-t, hogy javítson a mérési rendszerén, ha az nem tökéletes? Hogy teheti meg a cég technikailag és jogi értelemben is, hogy a változásokat időben visszafelé alkalmazza?
(Ebben a cikkben még csak nem is fogok kitérni az egész cirkusz olyan pikánsabb és spekulatívabb aspektusaira, mint a cég igazgatójának bejelentést megelőző részvényeladásai vagy az App Lovin és az Iron Source cégek közötti rivalizálás. Koncentráljunk a lényegre.)
A lázadás
Amikor először olvastam a bejelentést, az első reakcióm az volt, hogy azt mondtam magamban: “Ezek mintha meg akarnák ölni a saját motorjukat!” Nem is sejtettem akkor, mennyire egyet fog érteni velem a fejlesztők teljes közössége, azt pedig pláne nem, hogy ezen véleménynek milyen erősen és félreérthetetlenül fognak hangot adni fejlesztőtársaim.
Cégek tucatjai szólaltak fel nyilvánosan a változások ellen. Fejlesztők egész migrációs hulláma indult meg olyan egyéb játékmotorok felé, mint a Godot vagy Unreal. Játékcégek a saját szoftvereikben kapcsolták ki a reklámokat, hogy ezzel tiltakozzanak a döntés ellen. Mindezzel gyakorlatilag a saját bevételüket szüntetve meg, azért, hogy a Unity egyértelműen és gyorsan megérezze a saját pénztárcáján is a helyzet súlyosságát. Nem kevesen egyből a motor halálát jelentették be. Sőt mindennek a tetejében halálos fenyegetésektől sem volt mentes a szituáció. Még sosem tapasztaltam ehhez hasonló megmozdulást az iparban.
Azt is meg kell említenem, hogy mindezen düh-nek a hátterében egy hosszabbideje elhúzódó frusztráció is áll. A fejlesztők egy része úgy érzi, hogy a cég újabban elhanyagolja a motor fejlesztését és túlzottan a felhőszolgáltatásaira koncentrál, ami a bevételének túlnyomó részét adja. Mindez valóban nem teljesen alaptalan, de véleményem szerint a kritika csak részben jogos. A jelen szituáció számomra a C++ atyjának Bjarne Stroustrup-nak egy idézetét juttatja eszembe: “Csak két fajta programozási nyelv létezik, amit állandóan kritizálnak és amit nem használnak.” Hát ez egyéb technológiákra is igaz. De ezt részletesen kifejteni egy egészen más beszélgetést kíván.
Van-e innen kiút?
Erre a kérdésre az elmúlt másfél hétben sokan egyértelmű nem választ adtak. Az érvelés lényege az volt, hogy a Unity most kimutatta a foga fehérjét és eljátszotta a felhasználóinak minden bizalmát. Ha vissza is vonják a bejelentést, akkor sem lesz már visszaút hisz a biztonságérzet veszett most el.
Na de megtörtént a korrekció, szóval nézzük meg mi áll benne?
- Nem szűnik meg a Plus fizetési kategória.
- A telepítés utáni díj alól teljes mértékben mentesülnek a Personal és Plus fizetési kategóriát választó fejlesztők.
- A telepítés utáni díj kedvezményesebb feltételek mellett fog működni a Pro és Enterprise kategóriákban is.
- A telepítés utáni díj teljesen bevallásos alapon fog működni.
- A telepítés után fizetendő díjak nem haladhatják meg a bevétel 2.5%-át.
- A telepítési díj nem fogja érinteni a régebbi Unity verzióval készült szoftvereket.
- A Unity garantálja, hogy a jövőben nem fog visszamenőleg változtatni a feltételein ahhoz hasonló módon, ahogy most tervezte.
- Az ingyenes Personal kategóriát használhatja mindenki 200 000 dolláros éves bevételig a korábbi 100 000 helyett.
- Minden fizetési kategóriában (beleértve az ingyenes Personal-t is) opcionális a Unity logó feltűntetése a vele készült szoftverekben.
A fenti módosítások elég nagy pálfordulást tükröznek a múlt keddihez képest. A legtöbbek számára kifejezetten kedvezőek még az azt megelőzőekhez viszonyítva is. A legfontosabb oka ennek a 100 000 dolláros limit megemelése. Az új feltételek mellett szinte kizárólag a nagyobb mobiljáték-cégeknek lesz valamivel drágább a Unity fejlesztés, mint eddig.
Most akkor ennyi? Mindenki boldog? Az élet megy tovább, ahogy eddig? Hát nem teljesen.
Az elvesztett bizalmat és fejlesztői jószándékot a Unity-nek nem lesz könnyű visszatornásznia. Ezt ők is érzik és erről mi sem árulkodik jobban, minthogy a Unity logót senkinek nem lesz kötelező innentől kezdve kirakni. Gyakorlatilag ezzel megengedik, hogy a fejlesztők eltitkolják, milyen motorral dolgoztak, ha szégyellik azt. Érzi tehát a cég, hogy a jóhírneve sokkal rosszabb helyzetben van most, mint a technológia, amit épített.
A változások azonban legalább rövid távon mindenképp növelni fogják a cég bevételét, ami által a Untiy remélhetőleg egy egészséges, önfenntartó céggé lesz képes válni. Ez közvetve lehetőséget adhat a vezetésnek, hogy nagyobb hangsúlyt fektessen a motor minőségébe. Azt hiszem ez meg is fog történni, mivel a közeli jövőben valószínűleg nagyon fognak pedálozni a fejlesztők kegyeiért, hiszen hosszú távon csakis ezen áll vagy bukik a cég jövője. Ha most elvesztik az irányítást és a fejlesztőket, akkor a befektetők hiába áldoztak dollármilliárdokat a nagy piaci tortaszeletre, ezt a pénzt nem fogják viszont látni.
Személyes reflexió
Ahogy sok egyéb oktatónak és felhasználónak nekem is nagy személyes terhet jelentettek az elmúlt hetek fejleményei.
Felmerült a kérdés, hogy az új körülmények mellett képes leszek-e tovább vinni a vállalkozásom, amire már két évet áldoztam az életemből, a vállalkozást, aminek lényege, hogy oktatom a Unity motor programozását? A fenti kérdés igazából kettő komponensből áll:
- Ilyen nyilvános megítélés mellett lesz-e elég jelentkezőm, amivel feltölthetem a csoportjaimat?
- Akarom-e én egy ehhez hasonló megbízhatatlan cég termékét népszerűsíteni, terjeszteni?
Az első kérdésre a választ a jövő fogja megadni, a másodikra azonban azt hiszem mostanra magam is meg tudok már felelni.
Két okból kezdtem el tanítani: Egyfelől, hogy egy olyan saját vállalkozás bevételéből élhessek, ami mellett hosszú távon lesz időm önálló játékokat is fejleszteni. Más felől viszont azért, mert nagyon szeretek tanítani, értelmet és belső motivációt találok az oktatásban. Ez azt jelenti, hogy hiszek abban amit csinálok, és abban, hogy a munkámmal gazdagodik a diákjaim élete. Ez utóbbi komponense a hivatásomnak az elmúlt két hétben megrendült, azonban nem veszett el. Nem tudom, mit hoz a jövő a Unity számára és más egyéb játékmotorok számára sem. Azt viszont tudom, hogy a technológia maga (bárki bármit is mond) minőségi és jelenleg igenis van létjogosultsága a piacon. A tegnapi módosított bejelentés tükrében látom azt is, hogy a cég józansága és megbízhatósága nem veszett teljesen oda, képesek bocsánatot kérni és változtatni az elkövetett hibáikon.
Ez nekem egyelőre új lendületet ad a Unity motor oktatásához.
Szerző: Marosi Csaba
📞 Telefonszám: +36 20 359 7422
📧 E-mail cím: marosicsaba91@gmail.com
Ha érdekel a kódolás és játékfejlesztés, fontold meg a jelentkezést egyik tanfolyamomra→